درباره کتاب «مرگ غیرطبیعی: سقوط پزشکی از درمان به کشتن» نوشته‌ی ریچارد ویکارت 

در این تاریخ‌نگاری گسترده درباره اتانازی و خودکشی کمکی، مورخ ریچارد ویکارت ما را از دوران یهودیان، یونانیان و رومیان باستان تا دنیای معاصر رهنمون می شود – جایی که تمایل به کمک به افراد برای پایان دادن به زندگی خود شدت گرفته، حتی تا حدی که افراد مردد را به سوی مرگ سوق می‌دهد. چگونه به این نقطه رسیدیم؟ مرگ غیرطبیعی با بررسی تاریخی پیچیده و جذاب از ایده‌ها، نگرش‌ها و کشمکش‌های حقوقی از سقراط تا پیتر سینگر و فراتر از آن، پاسخی برای این پرسش ارائه می‌دهد. در این مسیر، ویکارت نشان می‌دهد که چگونه متفکران مختلف با تنش میان ارزش والای زندگی انسانی و اشتیاق به فرار از رنج و ناامیدی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. همان‌طور که نویسنده بیان می‌کند، سنت یهودی-مسیحی فرهنگی را پرورش داد که به تقدس زندگی پایبند بود، اما روشنگری سکولار و ماتریالیسم داروینی ما را به مسیر متفاوتی کشانده است. در صفحات پایانی، ویکارت بررسی می‌کند که این جریان‌ها ما را به کجا می‌برند و برای تغییر مسیر چه می‌توان کرد. بخشی از این کتاب را می‌توانید از اینجا بخوانید.


نویسندگان و دانشمندان دیگر درباره کتاب «مرگ غیرطبیعی: سقوط پزشکی از درمان به کشتن» چه گفته‌اند؟

نانسی پیرسی، استاد دانشگاه هیوستون کریستین و نویسنده کتاب‌های حقیقت مطلق و بدن را دوست بدار:
«ریچارد ویکارت همواره به مسائل بحث‌برانگیز می‌پردازد، و در این کتاب، اتانازی و خودکشی کمکی را مورد بررسی قرار داده است. تنها راه ایستادگی مؤثر در برابر روندهای اجتماعی مخرب، درک دقیق منشأ و نحوه توسعه آن‌هاست. ما باید علت را شناسایی کنیم تا بتوانیم درمانی مناسب بیابیم. به همین دلیل، تحلیل تاریخی دقیق ویکارت در زمانه ما ضروری است.»

مایکل اگنور، استاد جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی رنسانس، دانشگاه استونی بروک:
«اتانازی و خودکشی کمکی با سرعتی هشداردهنده در حال کسب مشروعیت هستند، و کتاب جدید ریچارد ویکارت، مرگ غیرطبیعی: سقوط پزشکی از درمان به کشتن، پاسخی حیاتی به این روند است. درحالی‌که کشورهای به‌ظاهر متمدنی مانند کانادا، هلند، سوئیس و ایالات متحده به قتل قانونی بیماران، معلولان و حتی افراد مضطرب روی آورده‌اند، ویکارت این شیفتگی سازمان‌یافته به پایان دادن به زندگی افراد آسیب‌پذیر را آشکار می‌سازد. او با بیان حقیقت درباره آنچه در پس پرده رخ می‌دهد، قوی‌ترین سلاح ممکن را علیه این فرهنگ مرگ به کار می‌گیرد.»

هاوارد گلیکسمان، پزشک مراقبت‌های تسکینی و هم‌نویسنده بدنی طراحی‌شده:
«فرهنگ مرگ مفهوم “دلسوزی” را به معنای “از بین بردن” تحریف کرده است، در حالی که معنای حقیقی آن “همدردی و همدلی” است. ویکارت با مهارت تاریخی خود نشان می‌دهد که نباید اجازه دهیم طرفداران ماتریالیسم، سکولاریسم و داروینیسم مفهوم “مرگ با عزت” را مصادره کنند.»

وسلی جی. اسمیت، رئیس مرکز استثنایی‌گرایی انسانی در مؤسسه دیسکاوری و نویسنده فرهنگ مرگ: عصر پزشکی آسیب‌رسان:
«جنبش مدرن اتانازی مدعی است که بر پایه احترام به خودمختاری و دلسوزی بنا شده است. اما ویکارت به‌خوبی نشان می‌دهد که از ریشه‌های خود در جنبش یوژنیک (به‌نژادی)، نظریه و عمل اتانازی و خودکشی کمکی بر مبنای تحقیر عمیق برابری انسانی شکل گرفته است.»

اسکات بی. ری، استاد اخلاق مسیحی در مدرسه الهیات تالبوت، دانشگاه بیولا:
«این کتاب اثری درجه‌یک درباره تاریخچه اتانازی است که از دوران یونان و روم باستان تا امروز را بررسی می‌کند. ارتباط این موضوع با جنبش یوژنیک بسیار روشنگرانه است، و من به‌ویژه بخش‌های پایانی کتاب را، که استدلال‌های طرفداران اتانازی درباره خودمختاری را نقد کرده و شیب لغزنده این پدیده را بررسی می‌کند، تحسین می‌کنم. این کتاب برای هر کسی که به مسائل اخلاق زیستی علاقه دارد، مطالعه‌ای ضروری است.»

پل کوپان، استاد فلسفه و اخلاق در دانشگاه پالم بیچ آتلانتیک:
«این کتاب علاوه بر ارائه پیشینه تاریخی جامع، تحلیل ژرفی از تناقض‌ها، ریاکاری‌ها و خطرات اخلاقی اتانازی به دست می‌دهد. ویکارت مسیر جایگزینی را پیشنهاد می‌کند که بر ارزش ذاتی زندگی انسانی و کرامت واقعی مبتنی است.»

منبع: discovery

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *